Ieteikumi

Par COVID-19 skartajām teritorijām un infekcijas izplatīšanās novēršanai izglītības iestādēs

Par COVID-19 skartajām teritorijām un infekcijas izplatīšanās novēršanai izglītības iestādēs

Slimību profilakses un kontroles centrs (turpmāk – SPKC) jau informēja (SPKC 2020. gada 3. februāra vēstule nr. Nr. 1-8.2/269), ka 2020. gada 30. janvārī PVO ģenerāldirektors paziņoja, ka jaunā koronavīrusa izraisītās infekcijas (COVID-19) uzliesmojums ir starptautiskas nozīmes sabiedrības veselības apdraudējums, kā arī informēja par pasākumiem infekcijas izplatīšanās novēršanai izglītības iestādēs.

Attīstoties epidemioloģiskajai situācijai pasaulē, ir noteiktas jaunas COVID-19 skartās teritorijas, tāpēc SPKC aicina pievērst uzmanība bērniem, kuri atgriežas ne tikai no Ķīnas, bet arī no citiem reģioniem. SPKC tīmekļa vietnē regulāri tiek atjaunota informācija par COVID-19 infekcijas skartajām teritorijām (www.spkc.gov.lv).

Ievērojot, ka izglītības iestādes varētu apmeklēt bērni, kuri ieradušies vai ieradīsies no par COVID-19 infekcijas skartajām teritorijām, un ņemot vērā paaugstinātu infekcijas izplatīšanās risku bērnu kolektīvos, veselības nozares profesionāļi REKOMENDĒ, ja bērns pēdējo 14 dienu laikā ir bijis ceļojumā Ķīnā, Dienvidkorejā, Itālijas Lombardijas un Veneto reģionos vai Irāna:

· bērnam neapmeklēt izglītības iestādi,

· vecākiem:

o sazināties ar ģimenes ārstu,

o sadarbībā ar ģimenes ārstu novērot bērna veselību 14 dienas pēc ceļojuma,

· ja minētajā laika periodā akūtas augšējo elpceļu infekcijas slimības simptomi (paaugstināta ķermeņa temperatūra, klepus, rīkles iekaisums, apgrūtināta elpošana):

o bērnam nav parādījušies, viņam var atļaut apmeklēt izglītības iestādi ar ģimenes ārsta izziņu,

o bērnam ir parādījušies, nekavējoties zvanīt 113 un informēt ārstniecības personu par simptomiem un ceļojumu uz skarto teritoriju.

Slimību profilakses un kontroles centrs (turpmāk – SPKC) aicina izglītības iestāžu vadītājus informēt vecākus par minētajām rekomendācijām. Ja rodas jautājumi, lūdzam sazināties ar SPKC speciālistiem (tālr.: 67387661).

Lūdzam sekot aktuālai informācijai un ieteikumiem iedzīvotājiem un profesionāļiem saistībā ar jaunā koronavīrusa COVID-19 infekcijas uzliesmojumu SPKC tīmekļvietnes sadaļā “Aktualitātes” (www.spkc.gov.lv).

Lūdzam Izglītības ministriju izplatīt šo vēstuli visām Latvijas izglītības iestādēm, kurās izglītības programmas apgūst bērni (pirmsskolām, vispārizglītojošām skolām, mūzikas, mākslas un sporta skolām u.c.). Ārstu profesionālās asociācijas lūdzam izplatīt vēstuli Jūsu asociācijas biedriem.

Direktore I.Gavare

Dace Viļuma 67895821

dace.viluma@spkc.gov.lv

Bērns - ģimenes spogulis

Bērns kož! Kā uzveikt mazā agresiju?

Uzmanību vecākiem!

Atgādinājums!

Bērniem, kuriem vajadzīga speciālā ēdināšana (alerģijas), pēc atvaļinājuma vai vasaras dārziņa apmeklēšanas obligāti nepieciešama izziņa no ģimenes ārsta vai ārsta – speciālista par alerģiju izraisošajiem produktiem, lai varētu nodrošināt atbilstošu ēdienkarti.

Bērniem, kuri uzsāks bērnudārza gaitas, pirmajā apmeklējuma dienā līdzi jābūt medicīnas kartei Nr.026/u no ģimenes ārsta.

Kāpēc bērni uzvedas slikti...

Esi vesels!

Padomi veselības profilaksei bērniem rudenī

Māra Kondrāte

Rudens ir pārmaiņu laiks gan dabā, gan cilvēka ikdienas dzīvē. Īpaši pastiprināti uz pārmaiņām reaģē bērnu organisms. To atkārtoti pierāda tendence, kas novērojama ik gadu –bērnu un jauniešu vidū izteikti pieaug augšējo elpceļu un zarnu trakta infekcijas. Turklāt skolas un bērnudārzi, kur bērni atrodas ciešā saskarē viens ar otru, ir īpaši labvēlīga vide vīrusu izplatībai. Tāpēc jau laikus nepieciešams spēcināt bērnu imūnsistēmu.

Mazgāsim rokas!

Par apģērba atbilstību laika apstākļiem

Apģērbam ir jābūt atbilstošam laika apstākļiem. Nevajadzētu bērnus apģērbt pārāk biezi, jo bērni vienmēr ir aktīvi un kustīgi, un pārkaršana paaugstina iespējamību saslimt ar kādu no saaukstēšanās slimībām. Pašlaik no rīta, vedot bērnu uz bērnudārzu, laiks ir vēsāks, bet pusdienas pastaigās ir siltāks, tāpēc skrienot un aktīvi rotaļājoties, bērns sasvīst, tad grib novilkt cepuri, šalli, jaku u.tt. LŪGUMS VECĀKIEM NO RĪTA PĀRRUNĀT AR BĒRNU UN AUDZINĀTĀJU, KĀ APĢĒRBTIES, JA DIENĀ GAIDĀMI SILTĀKI LAIKA APSTĀKĻI.

Iestādes medmāsa

Ēdienkartēs tiks norādīti alergēni

INFORMĀCIJA VECĀKIEM

PAR ALERGĒNIEM PĀRTIKAS APRITĒ

Iestādes ēdienkartē, kura pieejama Ezītī un Ābelītē, (izstrādā SIA”Salvis”) turpmāk būs norādīts, kādus alergēnus satur pagatavotā produkcija, jo no 13.12.2014.g. stājas spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes regula nr.1169/2011, kas uzliek par pienākumu visiem ES pārtikas ražotājiem (ari sabiedriskās ēdināšanas uznēmumiem, tai skaitā izglītības iestādēs) obligāti norādīt alergēnus pārtikas produkcijā.

Vecāku strīds bērna klātbūtnē


Vai drīkst strīdēties bērna klātbūtnē un vai tas ir slikti? Pētījumi liecina, ka pieaugušo nesaskaņas bērna psihi var ietekmēt dažādi: ja ķildojas bērnam tuvi cilvēki un konflikts netiek atrisināts (paliek emocionāla spriedze), tā viņam ir liela psihiska trauma. Turpretī, ja strīdu atrisina, nekādas traumas nav, stāsta psihoterapeite Anita Plūme.

Ķildoties var dažādi: temperamentīgi kliedzot un plēšot traukus vai relatīvi rāmi – starpības nav. Pētnieki ņēmuši talkā pat aktierspēli, proti, aktieris un bērna māte sarīko scēnu. Ja konflikts netiek risināts, mazais ļoti uztraucas un rīkojas atkarā no vecuma un sev tipiskas reakcijas – viens metas pa vidu, otrs sāk raudāt, cits velk māti prom utt. Toties, ja strīds rit savu gaitu un tiek atrisināts, 85% bērnu tam nepievērš gandrīz nekādu uzmanību. Bērns nesaprot konflikta būtību, viņš uztver tikai jūtu un tā saucamo afektīvo reakciju apmaiņu starp cilvēkiem. Tas ir emocionāls process, kas saistīts ar noteiktu enerģijas plūsmu ķermenī, un īpaši to jūt mazulis. Pieaugušie enerģijas faktoru nereti ignorē un cenšas tam nepievērst uzmanību, vairāk sekojot vārdu apmaiņai, taču emocijas tik un tā ņem virsroku par konflikta saturu. Piemēram, strīds notiek par aizmirstu svētku dienu un nesaņemtu apsveikumu. Strīda būtība ir skaidra, bet strīda emocionālā nozīme ir aizvainojums un sajūta, ka mani nemīl un aizmirst. Nav grūti iedomāties – ja neseko nožēla par aizmirsto dāvanu, aizvainojums ņems virsroku par prasību atcerēties apsveikt, sāksies apvainojumi. Bērns strīda būtību neuztver, viņš seko tikai emocionālajam procesam, vecāku jūtu svārstībām no viegla aizkaitinājuma līdz aizvainojumam un stiprām dusmām.

Vai tiešām jūs nestrīdaties?

Daži pāri apgalvo, ka viņiem nav nesaskaņu, taču tas nebūt neliecina par ideālām partnerattiecībām – drīzāk pat otrādi. Vieni neķildojas, aizbildinādamies, ka trūkst enerģijas. Otri pret notikumiem un lietām izturas tik filozofiski, ka strīdus uzskata par tukšu laika tērēšanu. Trešiem savukārt ir vienalga, kas ap viņiem notiek... Ceturtie neuzdrošinās konfliktēt, jo baidās no savām vai citu cilvēku dusmām.

Attiecības bez strīdiem neliecina par labu saskaņu!

Ļoti maldīgs ir priekšstats, ka labās attiecībās iztiek bez nesaskaņām. Ja pāris nekad nestrīdas, tas nozīmē, ka ir dziļa depresija, nogurums vai arī diezgan liela vienaldzība. Pat vislabākajās attiecībās vienmēr kaut kas gadās. Dažreiz ķildu it kā nav, tomēr dusmas pastāv. Mūs sanikno kāds notikums vai partnera rīcība, bet tā vietā, lai strīdā noskaidrotu patiesību, mēs paturam dusmas sevī. Piemēram, nespēdami otram paust savu neapmierinātību, mēģinām viņam atdarīt ar to pašu vai nereaģējam vispār. To sauc par pasīvu agresiju, kas rada iekšēju spriedzi un atņem brīvību. Bērns uztver un jūt šīs aizturētās dusmas un spriedzi. Tas nozīmē, ka vide var kļūt traumatiska 24 stundas dienā. Daudzi pāri neprot strīdēties. Viņi uzskata, ka strīda izpausme ir kliegšana, kas beidzas ar trauku dauzīšanu vai durvju aizciršanu, vai kaut ko gluži iracionālu. Ir cilvēki, kuri izvēlas klusēšanas taktiku, kas ilgst atkarībā no pacietības. Ja šāda metode tiek izmantota pret bērnu, tad gandrīz labāk būtu viņu iedunkāt (kaut gan pēriens un iedunkāšana atstāj ļoti smagas sekas uz mazā cilvēka paštēla veidošanos). Klusēšanas izraisītais emocionālais stress pielīdzināms spīdzināšanai. Mātes vai tēva klusēšana rada iespaidu, ka bērns ir pamests un nemīlēts. Protams, vecāki nav vainīgi, ka izvēlējušies klusēšanu, bet viņi neiedomājas, cik ļoti traumē bērnu. Parasti tie, kuri konflikta gadījumā klusē, paši ir auguši šādā vidē. Viņi atceras slikto pašsajūtu, kad māte vai tēvs sastrīdējušies un pēc tam nedēļām nav runājuši. Akūta konflikta brīdī viņus pārņem bezspēcība, jo māc neziņa, ko darīt, un šķiet, ka klusēšana ir vienīgais un labākais veids. Atmiņā ataust: arī mani vecāki problēmu risināja šādi – pagrieza muguru un pārstāja runāt. Iesaku atcerēties pašam sevi, cik nelāga bija sajūta bērnībā, kad vecāki strīdējās, dusmojās un klusēja. Tāpat jūtas arī jūsu mazulis. Padomājiet, vai nevarat atrast citu konflikta risināšanas veidu, jo cieš arī tas, kurš klusē, un pilnīgi nepamatoti tiek traumēts bērns.

Kā risināt konfliktu neatkarīgi no cēloņa?

Ja mēs protam risināt strīdu, turpmākā rīcība ir šāda. Viens ir dusmīgs vai aizkaitināts par kaut ko un klāsta savus argumentus, bet otrs, kuru tie skar vai sanikno, pauž savu nostāju, līdz rodas patiesība un tiek rasts kompromiss. Šķiet ļoti vienkārši, tikai jāatceras, ka vienam otrs jāuzklausa un nav neatrisināmu situāciju, kā arī absolūtas patiesības. Ja ķilda noris šādi, cilvēki izrunājas un viss ir kārtībā. Strīds var būt ļoti niecīgs, bet tas tomēr ir. Ja esam attiecībās brīvi, tad spējam paust savu neapmierinātību. Un, ja to spējam, varam arī sarunāt, kā rīkoties. Nav neatrisināmu gadījumu un absolūtas patiesības, tikai jāprot vienam otru uzklausīt!

Viena pagale nedeg, un gudrākais piekāpjas

Viena pagale nedeg, taču dzīvē tā notiek reti. Parasti konfliktu izraisa viens, bet otrs reaģē. Viens dusmojas, jo otrs tīšām vai netīšām ir kaut ko nodarījis. Piemēram, grūtniecei ļoti bieži fizioloģisku un hormonālu pārmaiņu dēļ var būt nestabils garastāvoklis. Viens ir sliktā emocionālā stāvoklī it kā bez redzama iemesla, bet otram jābūt pietiekami gudram, lai neturpinātu strīdu.

Vai strīds ietekmē nedzimušu bērnu?

Ja mēs strīdamies vai priecājamies, izdalās viens un tas pats hormons. Ļoti stipras emocijas neapšaubāmi izraisa hormonu izdalīšanos. Tas nozīmē, ka bērns piedalās mātes pārdzīvojumos un viņam nav izvēles. Tā jaunā dzīvība mācās reaģēt uz spēcīgu pārdzīvojumu. Ja emocijas sit augstu vilni un pēc tam krīt, iestājas normāls stāvoklis. Taču, ja vilnis tiek uzmests un tur arī paliek, rodas spriedze, slikts garastāvoklis u. tml. Neatrisināta konflikta gadījumā mazulis māmiņas vēderā jūtas slikti, tāpēc grūtniece ir saudzējama.

Lai gan šķiet, ka strīdēties ir ļoti vienkārši, no pieredzes zinām, ka tā nav. Lai bērns iemācītos atrisināt nesaskaņas, vecākiem jādomā un jārīkojas konstruktīvi.

Piemērs. Jūs esat kopā ar draudzenēm, kurām ir apmēram tāda paša vecuma mazuļi. Vienam iesāpas vēders, un viņš ieraudas. Pēc brīža aiz līdzjūtības raud arī pārējie, kuriem nekas nesāp. Rodas jautājums: kuram no viņiem kaut kas kaiš? Tas pierāda, ka bērni ir ļoti jūtīgi. Zīdaiņa vecāki droši vien ir piedzīvojuši šādu situāciju. Mazulis mierīgi spēlējas ar grabulīti, bet, tiklīdz vecāki ķildojas, viņš pārtrauc rotaļāties un sāk raudāt. Viņš raud aiz pārdzīvojuma un tādā veidā sauc pēc palīdzības. Dažreiz vecāki strīdu patiešām pārtrauc, jo saprot, ka saraudinājuši mazuli. Zīdainis neuztver konflikta jēgu, bet daudz labāk par pieaugušajiem jūt, ka starp viņiem ir “emocionāli traucējumi”. Pat ja bērns vēl ir pavisam mazs, jādomā, kā strīdēties. Ja divi pieaugušie nesaskaņas risina konstruktīvi, viņi rēķinās ne tikai ar bērnu, bet arī viens ar otru. Jo pieaugušāks cilvēks, jo ātrāk viņš saprot, ka gudrākais piekāpjas.

Materiāls publicēts sadarbībā ar veselības žurnālu topošajiem un jaunajiem vecākiem Šūpulītis un Ģimenes centra poliklīniku:

http://www.mammamuntetiem.lv/articles/9227/vecaku-strids-berna-klatbutne/


Uzvedība un audzināšana

Kā korekti reaģēt uz bērna nelāgo rīcību?

Piemērs no dzīves: Dzīvoklī remonts. Vecāki pārnes dažādas mantas no vienas istabas uz otru, un arī viņu trīsgadīgais puisēns vēlas palīdzēt. Paņēmis šķīvjus viņš centīgi tos nes. Tā kā bērns steidzas iepriecināt vecākus, viņa gaita ir pārāk ātra, bet šķīvju svars samērā liels. Kādā brīdī bērna kāja aizķeras aiz instrumentu kastes malas, viņš sagrīļojas un vairāki no nestajiem traukiem nokrīt uz grīdas un ar šķindoņu saplīst.

Kā jūs reaģētu līdzīgā situācijā?

Kāds varbūt sāktu vainot bērnu, skaļi paustu neapmierinātību un parādītos tādi pārmetumi kā “Kāpēc tev vispār vajadzēja nest traukus? Nezināji, ka tie ir trausli? Kurš tev prasīja palīdzēt?”. Kāds varbūt samierinoši teiktu: “Trauki plīst uz laimi! Nākamreiz gan nenes tik daudz!” un ikreiz, kad bērns nākotnē nesīs traukus, var tikt piemetināts “Nepaklūpi! Nesadauzi!”.

Ko darīt situācijās, kad bērns, gribēdams labu, tomēr izdara ne tā, kā pieaugušie vēlētos? Kā gūt no šāda notikuma mācību gan sev, gan arī šo mācību sniegt bērnam tā, lai viņš justos gan mātes/tēva pieņemts gan motivēts palīdzēt arī citreiz, nevis atteiktos darīt jebko, ko vecāki viņam palūdz, tikai tādēļ, ka baidās kļūdīties? Kā bērnam paskaidrot, ko jūs no viņa vēlaties? Atbilde – iemācīties korekti novērtēt bērna rīcību.

Kā to darīt?

1) Centieties saprast, kāds ir bijis bērna nodoms? Ikviena cilvēka rīcības pamatā ir kāds pozitīvs nolūks. Apzināts vai neapzināts. Arī bērnam. Iespējamie motīvi varētu būt palīdzēt jums, pievērst sev jūsu uzmanību, iegūt jūsu atzinību, izpētīt, uzzināt u.c. Saprotot to, ka bērns ir vēlējies darīt labu, jums būs vieglāk adekvāti reaģēt nelāgā situācijā.

2) Reaģējiet un runājiet pēc iespējas mierīgāk, runājiet tikai par notikušo darbību un tikai pagātnes formā (“Trauki saplīsa”), nevis par pašu bērna personību (“Tu esi neveiklis!”). Saprotiet, ka šādās situācijās arī bērns gaida, “Kas nu būs?”, un no tā, kā uz notikumu reaģēsiet jūs, būs ļoti atkarīgs, vai bērns uzdrošināsies palīdzēt jums arī nākotnē? Cik bieži jūs pats palīdzat tiem, kas jūsu palīdzību ir atgrūduši un noniecinājuši?

Neliela atkāpe - jāpiebilst, ka neapstiprināta rīcība zaudē savu nozīmību – pat ja bērns izdara ko nejauku ar nodomu pievērst jūsu uzmanību vismaz tādā veidā (pēc principa “Labāk vismaz kaut kāda uzmanība, nevis vienaldzība”), nepievēršot nodarījumam uzmanību, jūs parādāt, ka šis “triks” nenostrādā un diez vai bērns centīsies to atkārtot. Protams, lai tādas apzinātās nejaukās izdarības novērstu, jums jāgādā, lai bērns no jums saņemtu pietiekami daudz uzmanības arī tāpat – bez šādas “uzprasīšanās”. Nepatīkamā situācijā rīkojieties tā, lai bērnam neradītu psiholoģisko traumu, lai viņu nenobiedētu. Motivējiet bērnus izsakot kvalitatīvu vērtējumu par viņu darbībām un atcerieties, ka bērns visu uztver tieši – nevajag runāt “caur puķēm”, sakiet konkrēti, kādas darbības jūs vēlaties saņemt.

3) Pat tad, ja noticis kas nelāgs, mēģiniet saskatīt situācijā labo un bērnu par to uzslavēt: “Malacis, ka tu mammai vēlies palīdzēt!”

4) Pasakiet bērnam, kā viņš konkrēti nākamreiz varētu rīkoties savādāk, lai rezultāts būtu labāks: “Nākamreiz nes vienu (vai divus, vai trīs) šķīvi.” “Kad nes šķīvi, ej lēnāk, uzmanīgāk.”

5) Būtu ļoti vēlams arī konkrēti ar savu piemēru parādīt, kādu darbību vēlaties sagaidīt: pašam paņemt vienu šķīvi un lēnā gaitā aiznest no vienas istabas uz otru. Bērni ātri mācās un ja jūsu skaidrojums būs uzskatāms, viegls un motivējošs, bērns jūsu darbību labprāt vēlēsies atdarināt.

6) Palūdziet bērnu jūsu klātbūtnē atkārtot to, ko jūs viņam tikko iemācījāt. Tas palīdzēs jums piekoriģēt bērna rīcību un radīs arī lielāku pārliecību par to, ka mācība apgūta pareizi.

Mazie ikdienas darbiņi var sagādāt prieku, bet var arī radīt nepatiku. Motivējiet bērnus izsakot kvalitatīvu vērtējumu par viņu darbībām un atcerieties, ka bērns visu uztver tieši – nevajag runāt “caur puķēm”, sakiet konkrēti, kādas darbības jūs vēlaties saņemt. Mātes un tēva mīlestība un atzinība ir tā, kas ļoti lielā mērā iespaidos bērna turpmāko dzīvi, tādēļ mīliet savu bērnu, uzslavējiet par labiem darbiem un jūs izaudzināsiet veiksmīgu, pašpietiekamu, drosmīgu un uzņēmīgu cilvēku, kurā, saskaroties ar problēmsituācijām, jau būs iekšējā pārliecība “Es to varu atrisināt!” un, kā zināms, cilvēks spēj paveikt to, kā paveikšanas iespējamībai viņš tic.

Autors: Ivars Āboltiņš – M.A. NLP, Personības pilnveidošanas centra pasniedzējs

http://www.mammamuntetiem.lv/articles/12619/ka-korekti-reaget-uz-berna-nelago-ricibu/

Foto: http://i-love-cartoons.us/snags/clipart/Hanna-Barbera/Flintstone-Rubble-family.php


Kā ģērbties aukstā laikā

APSALDĒŠANĀS

Visjutīgākie pret siltuma zudumu ir bērni, tāpēc, dodoties ārā, ļoti būtiska ir mazuļa pareiza apģērbšana. Aukstā laikā mazos vislabāk ģērbt kārtām – elpojošās drēbēs, kas nav cieši piegulošas un ko pamazām var novilkt, ja bērnam kļuvis par karstu. Gan bērniem, gan pieaugušajiem vajadzētu valkāt siltus apavus (tādus, kas nav cieši pieguloši) un zeķes (vilnas vai kokvilnas; sintētikas nav ieteicamas), kā arī cepuri un šalli. Vēlamāk vilkt dūraiņus, jo tie silda labāk nekā pirkstainie cimdi. Jāizvēlas mitru­mu necaurlaidīgas un siltumu saglabājošas virsdrēbes. To, vai bērnam ir silti vai auksti, nosaka nevis pēc viņa deguna, bet pēc muguriņas, pataustot aiz apkaklītes! Drebuļi ir pirmā pazīme, kas liecina, ka ķermenis zaudē sil­tumu, – neignorējiet to, dodieties iekštelpās sasildīties. Uzmanīgi ar pārbraucieniem ragavās! Vizināšanās ar ragavām uz kalniņa ir viena lieta – bērns kustas, pats skrien kalnā augšā –, bet cita lieta ir izmantot ragavas kā pārvietošanās līdzekli ielās. Nekustīgi sēžot, kad ārā ir mīnus pieci līdz desmit grādi, mazais pusstundas laikā var nosalt! Visbiežāk cilvēki apsaldē atklātās ķermeņa daļas – degunu, vaigus, zodu, arī roku un kāju pirkstus. Kad ziema iestājas ātri, dažkārt vecāki nenoreaģē un palaiž bērnus ikdienas gaitās, ģērbtus gumijas zābakos. Tādējādi viens un divi var iegūt pirkstu apsaldējumus! Bērniem tipisks apsaldējums – ceļgali. Apsaldēto ķermeņa daļu āda kļūst bāla, ir iespējamas sāpes, kas, audiem sasalstot un apsaldējumam kļūstot dziļākam, samazinās. Smagākos apsaldējumu gadījumos var iestāties neatgriezeniski audu bojājumi un atmiršana.

Autors: www.mammamuntetiem.lv

Drošību grāmata

Kā runāt ar bērnu grūtos brīžos

2013. gada 21. novembrī esam piedzīvojuši traģiskāko nelaimi vairāku gadu desmitu laikā. Arī tad, ja tuvinieki, paziņas nav cietuši, mēs jūtam līdzi cietušajiem un daudzi no mums piedzīvo sēras, skumjas, dusmas, bezpalīdzības sajūtu, bailes… Arī bērni, kuru ģimenes personīgi nav skārusi traģēdija, dzīvo līdzi notikušajam, dzird par to no pieaugušajiem, medijiem. Informācija par traģiskiem notikumiem, kuros gājuši bojā cilvēki ir satraucoša ikvienam bērnam un bieži rada bailes par savu un savas ģimenes drošību. Jo lielāka neskaidrība par notikušo, jo vairāk vietas fantāzijām, kas var pat pārspēt reālos draudus. Tāpat kā pieaugušajiem arī bērniem var parādīties bailes no dažādām vietām, piemēram, veikaliem, telpām, slikti sapņi, nemiers vai nomāktība. Tā kā bērnu spējas tikt galā ar smagām jūtām un pieredzi vēl tikai attīstās, īpaši svarīgi, lai mēs, pieaugušie, esam kopā ar viņiem, pamanām un atbalstām. Pamaniet, kas notiek ar jūsu bērnu - ko viņš ir dzirdējis, ko viņš par to domā un kā jūtas.

Stāsts pārdomām...

Vīrietis piekusis atnāca mājās no darba. Viņa piecgadīgais dēlēns jau stāvēja pie durvīm un viņu sagaidīja ar jautājumu.

-Tēti, drīkstu tev ko jautāt? Tad, kad tu esi darbā un strādā, cik naudiņas tu saņem par vienu stundu?

- Tā nav tava daļa. Kāpēc tu tik muļķīgas lietas jautā?

- Es vienkārši gribētu zināt, cik tu saņem vienas stundas laikā. Lūdzu tēti! - lūdzās mazais puika.

- Nu, ja tev ļoti vajag zināt - es saņemu 10 latus stundā.

- Oh - nopūtās mazais puika un nokāra galviņu.

Tad viņš paskatījās uz tēti un teica:

- Vai es varētu no tevis aizņemties 5 latus?

- Vai tas bija vienīgais iemesls, kāpēc tu jautāji, cik pelnu? Tikai tāpēc, lai tu atkal varētu sev nopirkt kaut kādu nevajadzīgu spēļmantiņu? Ej uz savu istabu un, lūdzu, pārdomā, vai tas nav ļoti egoistiski no tavas puses man kaut ko tādu jautāt. Es strādāju katru dienu ļoti ilgi un smagi... un man nav laika tādām nejēdzīgām bērnu spēlītēm.

Puika klusi gāja uz savu istabu un lēni aizvēra savas istabas durvis.

Vīrietis apsēdās pie televizora un arvien dusmojās par dēla egoistisko attieksmi.

Pēc stundas viņš nomierinājās un iegāja dēlēna istabā.

- Vai tu jau guli? – viņš jautāja

- Nē, tēti, es vēl esmu nomodā.

- Es pārdomāju, teica tētis, man bija gara un smaga diena... un es nepareizi reaģēju uz tavu jautājumu... šeit ir tavi 5 lati, ko tu man lūdzi.

Dēlēns nolēca no gultas un kliedza – Paldies, tēti!

Tad viņš no gultas apakšas izvilka vecu kartona kasti, kurā jau bija

santīmi... Kad tētis redzēja, ka dēlam jau ir kāda naudiņa, viņš atkal palika dusmīgs.

- Kāpēc tu man lūdzi naudu, ja tev pašam ir pietiekoši?

- Tāpēc, ka man nebija pietiekami daudz. Bet tagad man ir pietiekoši!

Tēti, man tagad ir tieši 10 latu. Vai es varētu nopirkt stundu tava laika?